François Grand Cru (Beerselect – Gent)

Licht gesluierd blond bier met een sterke schuimkraag en een zeer sterke pareling. De schuimkraag is van boven dik en wordt onderaan ondersteund door de zeer sterke pareling in het bier. Het schuim vormt een mooie “Belgian Lace” 

Moutig aroma, beetje kazig aroma van hop die al lange tijd gelegen heeft. Sommigen ruiken bloemige toetsen.  

De smaak zet vol en vrij zoet aan en op de zijkant van de tong voelen wat metalisch. Bij een tweede slok, wat kool in de geur. De smaak is nogal graanachtig en mist wat finesse en frisheid. Het bier gaat in één keer door tot een hopbittere afdronk.  

De afdronk is gewoon hopbitter gedragen door smaken die we eerder smaakten.  

Dit bier heeft hoogtepunten en dieptepunten. De hoogtepunten vinden we vooral in de presentatie. De dieptepunten zijn aroma’s die we linken aan oudere ingrediënten / of een bier dat te lang in de rekken gestaan heeft. Daarom strandt dit bier op 2,5 hopbellen.  

Bijzonder flesje met goudkleurige opdruk. Het bier wordt door een sterrenstef gepusht als het culinaire ervaring. Daar kunnen we ons niet echt bij aansluiten. Maar we stellen vast dat de vervaldatum binnen 6 maand al is. Dus de bieren die wij drinken staat al anderhalf jaar in de winkelrekken. Dit kan de kazigheid verklaren.

Eigenlijk verdient dit bier een herkansing. (9,5% alc).  

Ten Eyed Dragon (Brouwerij Hopsasam – Oudenaarde)

Zeer donker bier met licht beige sterke schuimkraag. Het bier heeft in de verte een rode schijn.  

 De waarnemingen voor het aroma zijn blijkbaar heel persoonlijk. Sommigen ruiken Mon-Cheri pralines en drop en anderen caramelsnoepen. Iedereen ervaart een stevig alcoholboost in het aroma.

De smaak zet zeer vol aan met duidelijke gebrande toesten van gebrande mout en koffie. Ook duidelijke toetsen van chocolade. Het geheel is wel zoet met een licht citrus-aroma. Dit doet denken aan koffie met Napoléon Mandarin hetgeen tot onze verbazing een “Belgian Coffee” genoemd wordt.   

De afdronk blijft lang zoet hangen, maar er volgt nog weinig variatie. Sommigen vinden dit wat op het plakkerige af.   Dit is geen stout, maar wel een sterk donker bier met duidelijk verschillende gebrande toetsen. Eerder een quadrupel. Een biertje dat voor- en tegenstanders zal kennen.  

Quadrupel gerijpt op bourbon vaten ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de brouwerij. Sam Vanderstraeten (brouwerij Hopsasam 🙂 ) is zowel Zytholoog als kaasaffineur. Het bier heeft dan ook “10” als thema. 10 % alc en 10 ingrediënten. Mooi verhaal en een opvallend etiket dat de meningen verdeelt. Verdiende 4 hopbellen!  

Chimay Bleu – Grand Reserve 2019

Kastanjebruin bier met licht beige dikke stevige licht beige schuimkraag.  

Bescheiden  zoet aroma dat naar dadels en gedroogde pruimen neigt.
Een klein zuurtje houdt het aroma fris.  

De smaak is complexer dan het aroma moet vermoeden. De smaak zet heel volmondig aan. Het begint met vanille, gaat over in het zoete zoals ook in het aroma al naar voor komt, maar gaat dan over in een verrassende notige smaak. De smaak blijft lang hangen en op het einde komt er ook wat kandij naar voor. Het hopbitter is mooi in evenwicht. Niet op de voorgrond, maar wel duidelijk aanwezig om het evenwicht te bewaren.  

De alcohol is duidelijk aanwezig. Hier en daar is er ook iemand die wat metalisch gewaar wordt.  

Smaakvol bier dat van de eerste tot de laatste slok lekker blijft doorsmaken. Het is een donker bier dat alles biedt wat men van een donker bier mag verwachten en overstijgt daarmee het gemiddelde in zijn soort. – 9% alc.  

Ename Rouge

Donker bruin bier met rode schijn en een dikke sterke schuimkraag die een roze schijn heeft. Het bier ziet eruit als een fruitbier.  

In de geur duidelijk amarenakers en amandel. Verder ook Cherry Coke en rood snoepgoed.  

De smaak zet zoet aan, maar tegen de verwachting in overheerst het zoete niet. De smaak van kersen is op de voorgrond, maar valt dan weg. Dit is geen kriek op basis van lambiek. Het lichte zuurtje komt van fruit.  

Fijne afdronk, nog steeds fruitig en zeer licht bitter. Voelt niet als een zwaar bier.  

Een toegankelijk braaf bier. Heel mooi in evenwicht. De bierliefhebber kan dit appreciëren, maar het kan ook als opstapje dienen voor mensen die altijd het zoete kriekbier opzoeken om eens iets anders te proberen.  

De meningen zijn enkel wat verdeeld over het feit als dit als een frisse dorstlesser kan beschreven worden. Het aroma blijft bij elke dronk hangen en de afdronk wordt door sommigen toch als wat plakkerig omschreven. Anderen zien dit op een zonnig terrasje wel tot zijn recht komen.  

Ename Rouge (6% alc)

Uitstap Antwerpen en bezoek De Beukelaer

Er werd reeds lang uitgekeken om in het najaar met het bestuur een uitstap richting Antwerpen te maken.
Waar het eerste idee was om een moutbedrijf in de Antwerpse haven te bezoeken, werd dit na veelvuldige contacten, waarin geen definitieve afspraak kon gemaakt worden ingewisseld voor een bezoek aan stokerij De Beukelaer, alwaar de wereldbekende Elixir d’Anvers gestookt en gebotteld wordt.

Zo vertrokken wij op woensdag 27/12/23 om 9:20 op milieuvriendelijke wijze met de trein vanuit Aalter naar Antwerpen.
Aangekomen in Antwerpen-Centraal werd onder leiding van Rob de wandeling ingezet naar het hippe Zuid voor een lunch in Dok54. Halverwege werd een stop ingelast in een volkscafé waar de eerste Bollekes en Tripels De Coninck genuttigd werden.

Om 14:00u werden we verwacht in de stokerij. We vertrokken tijdig vanuit het restaurant (gelegen aan de Waalse Kaai), staken het plein (gedempte Zuiderdokken) over en door de majestueuze Waterpoort (de enige bewaard gebleven stadspoort in Antwerpen) kwamen we in de wijk waar de stokerij gelegen is (Haantjeslei 132).

We werden ontvangen door de vrouwelijke gids in het originele bureau met borstbeeld van de stichter F.X. De Beukelaer, waar de tijd leek stil te staan.
Na een gedegen uitleg over ontstaan (160 jaar geleden) en ontwikkeling van de drank, werden we rondgeleid in de stokerij. Het hele stook -en rijpingsproces werd uitgelegd en het enige wat we niet te zien kregen was de kamer waar het recept , bestaande uit 10-tallen planten en kruiden van over de hele wereld, bewaard wordt. Degenen die het recept (hetwelk nooit veranderd is) kennen zijn op 1 hand te tellen…Top Secret dus.

Natuurlijk was er een degustatie voorzien en de gelegenheid tot aankoop was er ook.
Na het boeiende en leerrijke bezoek, wandelden we terug naar het ondertussen zeer drukke, in volle Kerstsfeer, stadscentrum. Aangezien we nog een dorstje hadden ontvluchtten we de meute en vonden een prima alternatief in de Irish Pub An Sibhin in de Nationale Straat. Dit was dan ook de afsluiter van een, letterlijk en figuurlijk, erg gesmaakt dagje Antwerpen.

N’ Ice Chouffe

Donker bruin bier met rode schijn en beige schuimkraag.
Matige tot stevige schuimkraag, veel gistbodem 
Zoet aroma van gedroogde pruimen en wat cuberdons, Ietwat houtig aroma. 
 
Zet zoet aan, siroopachtig. Het zoete ebt snel weg en een metalische toets steekt de kop op. 
Daarna volgt de alcoholboost en valt het bier eigenlijk weg.
Wat overblijft is een zeer licht hopbitterheid. 
 
Een kerstbiertje of een quadrupel. 
 
Kwalitatief bier waarbij de brouwer gezocht heeft naar zoete smaken en er toch in geslaagd is het bier niet plakkerig te maken. Er ontbreekt wel wat complexiteit of een extraatje. 
 
Resultaat: 3,5 hopbellen 
N’ice Chouffe brouwerij Achouffe, 10 % alc  

Walk the red carpet (brij. De Musketiers)

Uitzicht: 
Rood, een beetje pink lady.  Ziet er heel aantrekkelijk uit.  Onze glazen passen heel mooi bij het kleur van het bier. Het kleur blijft fascineren.  Gesluierd. Vrij stevige parel.  

Mooie schuimkraag, beetje zoals eiwit, leuk om uit te gieten. Schuim is ook een tikje roze.  

Aroma:
Duidelijk fruit, alle soorten fruit.  Kersensnoep. Grenadine.  Hele rijpe frambozen.  

Smaak:
Tangoachtig.  Bier met een beetje te veel grenadine.  Plakkerig.  Beetje te zoet. Niet mierzoet, maar toch.  

Wel correct fruitbier.  

Afdronk:
Toch een beetje een bittere afdronk.  Een beetje metallisch.  

Etiket:
Aantrekkelijk etiket, stripreeks-etiket. 

Conclusie:
Geen grote sprong naar martini- bellini. Misschien ideaal voor de jeugd?  

Saison d’Erpe Mere (De Glazen Toren – Erpe-Mere)

0 = Geen bier / 1 = Bier met fouten / 2 = Ondermaats / 3 = Foutloos, gemiddelde beleving / 4 = Klassebier / 5 = Het perfecte brouwsel

Zeer licht blond troebel bier met een dikke schuimkraag die heel stevig blijft staan.

In het aroma wat gekookte kool, komend uit het kookproces bij het brouwen. Naarmate het bier langer staat komen de aangename aroma’s meer naar boven en verzwakt de ervaring van de gekookte kool gelukkig. Nu komen subtiele en aangename aroma’s naar de voorgrond: peper en
wat kruiden van witbier gecombineerd met vanille.

Lekker volmondige aanzet. We merken een lichte pareling die heel goed in dit bier past en de volmondigheid ten goede komt. Dehoofdsmaak is vrij zoetig met een hopbitterheid die het bier mooi in evenwicht brengt.

In de afdronk komt de hopbitterheid dan weer mooi naar voor en blijft lang hangen. Daardoor trekt het droog weg en hebben we zin in de
volgende slok.

Het proefpanel schat dit als een bier van 7,5 à 8 % alc. Maar met 6,5% worden verrast. Voor een bier van 6,5% alc is dit lekker volmondig en
heeft het bier zeker genoeg karakter om zich te onderscheiden van de zee aan bieren van 6 à 6,5% alc die de biermarkt overspoelen.

Mooi verpakt in een wikkel. Wij bestelden dit bier online omdat het in onze eigen regio wat minder te verkrijgen is.

Mariage Parfait (Boon – Lembeek)

0 = Geen bier / 1 = Bier met fouten / 2 = Ondermaats / 3 = Foutloos, gemiddelde beleving /
4 = Klassebier / 5 = Het perfecte brouwsel

Oranje–blond bier met een vrij sterke witte schuimkraag. Het bier is lichtjes troebel, wellicht een koudetroebel want even later klaart het bier uit.

In de geur ontdekken we wilde gist en lambiek. Later in de smaakervaring ruiken we meer aroma’s die ons granig overkomen.

Het bier zet droog aan, maar onmiddellijk volgt het zure van een echte oude geuze. Het zuur is duidelijk een citroenzuurtje dat het bier zijn typische karakter geeft. Het hopbitter komt opzetten in de afdronk.
Het proefpanel ervaart dit als een echte authentieke oude geuze. Verfrissend, verfijnd, zurig en zeer dorstlessend (het was één van de warme septemberavonden), maar wel voor een publiek van
liefhebbers. In vergelijking met sommige andere oude geuzen is deze wel toegankelijker dan de meeste.
Een goed instapbier voor wie het eens wil proberen.

Ons proefpannel is zeer beslagen in het proeven van bieren,
maar we moeten eerlijk toegeven dat Oude Geuze buiten ons
gebruikelijk proefdomein ligt. Ook met het smaakwiel krijgen we
hier niet meer smaakbeschrijvingen uit. De meningen binnen
ons proefpanel zijn dan ook erg verscheiden, maar dat heeft
meer met persoonlijke smaken te maken dan met de kwaliteit
van het bier.

We zijn unaniem dat dit een kwaliteitsbier is zowel
op vlak van presentatie als op vlak van aroma’s, want dat zijn
de punten waar het bij een Oude Geuze al eens mis loopt.

Vier hopbellen lijkt ons dan ook een correcte score.

Een klassieke Oude Geuze is een blend van verschillende lambieken van 1, 2 en 3 jaar oud. De Mariage Parfait is hierop een variant waarin aanzienlijk meer lambiek van 3 jaar oud gebruikt wordt.

Het jaartal op het halsetiket duidt het brouwjaar aan van de 3 jaar oude lambiek. In ons geval was dat 2019.

Deadmans Hand – whisky lagering (Het Nest – Turnhout)

0 = Geen bier / 1 = Bier met fouten / 2 = Ondermaats / 3 = Foutloos, gemiddelde beleving / 4 = Klassebier / 5 = Het perfecte brouwsel

Donker bruin bier met donker beige, zelfs lichtbruine schuimkraag.
Het uitgieten van dit bier vergt enige voorkennis.

Dit is een bier zoals ons Huntersbier dat veel mouten bevat en vrij weinig pareling heeft. Daardoor vervalt de schuimkraag vrij snel als het bier op de klassieke manier met het glas schuin uitgegoten wordt. Wie dit bier rustig uitgiet in een staand glas krijgt een dikke sterke schuimkraag. Het donkere schuim wijst op het gebruik van donkere mouten in het bier.

We ruiken een zeer weelderig aroma met mokka, rum, melkchocolade, rozijnen, rode wijn, dit alles gedragen door een ferme alcoholboost.
De smaak laat even op zich wachten en “ontploft” dan bijna in de mond
in een veelheid van smaken. Vooral de koffie komt sterk naar voor met
een zeer aangename gebrande mokka. Maar ook de chocolade komt
terug en een zoete smaak die het bier in evenwicht houdt. Het zoet kunnen we moeilijk definiëren. Wat zoethout misschien?

De alcoholboost komt terug in de smaak en trekt naar de neus. Later in de smaakbeleving onderscheidt dit bier zich door zijn houtlagering. Het
proefpanel had eerder rode wijn in gedachten, maar de lagering blijkt te
zijn gebeurd op whiskyvat.

In de afdronk komt het gebrande van de mout terug en blijven ook de
aroma’s hangen.
Een bier dat op een winterse avond zou passen, maar nu het zomer is
perfect als degustief kan dienen als vervanging van een pousse-café.

Deze Russian Imperial Stout is gelagerd op whisky en verdient van ons
minstens 4 hopbellen. Zeker omdat de prijs van 9 Euro per fles van 75cl
dik meevalt voor een dergelijk kwaliteitsvol bier. 10,5% is natuurlijk wel een klepper.

Ook de lay-out van de fles verdient een vermelding. Geen sleeve of papieren etiket, maar rechtstreekse druk op de fles.

Ambachtelijk Bier brouwen